POLSKI  ENGLISH

ETYKA W PSYCHOLOGII - Kazusy
Mały Albert - komentarz

Z punktu widzenia dzisiejszych standardów etycznych badacze złamali zakaz narażania osób badanych na dyskomfort psychiczny i fizyczny, w tym na doświadczanie lęku czy bólu (por. np. zasada nr 33 Kodeksu Etyczno-zawodowego Psychologa PTP czy zasada nr Kodeksu etycznego APA). Hock (2005) zauważa, że badanie przeprowadzone zostało w latach 20. XX wieku, kiedy nie istniały kodeksy etyczne oraz komisje mogące zaprotestować przeciwko przeprowadzaniu takiego badania. Wydaje się jednak, że nie zwalnia to badaczy od namysłu etycznego nad kosztami jakie ponieść mógł mały Albert podczas brania udziału w procedurze eksperymentalnej. Powyższą procedurę badawczą można by próbować usprawiedliwić, jeśli korzyści poznawcze przerosłyby koszty poniesione przez osobę badaną. Czy jednak w tym badaniu udało się eksperymentatorom zachować te proporcje?

Literatura cytowana:

• Watson, J.B., Raynor, R. (1920). Conditioned emotional responses. Journal of Experimental Psychology, 3, 1-14.

• Hock, R.R. (2005). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura rozszerzająca:

• Brzeziński, J. (2009). Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach psychologicznych – między poprawnością metodologiczną a poprawnością etyczną. W J. Brzeziński, B. Chyrowicz, W. Poznaniak i M. Toeplitz-Winiewska, Etyka zawodu psychologa (s. 115-146). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Jones, M.C. (1924). A laboratory study of fear: The case of Peter. Pedagogical Seminary, 31, 308-315.

• Rilling, m. (2000). John Watson’s paradoxical struggle to explain Freud. American Psychologist, 55, 301-312.