POLSKI  ENGLISH

ETYKA MEDIÓW - Przeglądy aktów prawnych
Zwalczanie nieuczciwej konkurencji

Prawa o zasięgu europejskim

Dyrektywa 97/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 października 1997 r. zmieniająca dyrektywę 84/450/EWG dotyczącą reklamy wprowadzającej w błąd w celu włączenia do niej reklamy porównawczej (Dz. U. UE L 290, 23/10/1997 P. 0018-0023, Polskie wydanie specjalne Rozdział 15 Tom 03 P. 365-369).


Celem dyrektywy jest ochrona konsumentów, osób, które prowadzą działalność handlową, przemysłową, rzemieślniczą lub wykonują wolny zawód, jak również ochrona interesów wszystkich obywateli przed mylącą reklamą i jej nieuczciwymi konsekwencjami oraz ustalenie warunków, po spełnieniu których reklama porównawcza byłaby uważana za zgodną z prawem. Myląca reklama oznacza każdą reklamę, która w jakikolwiek sposób (również przez prezentację) wprowadza lub może wprowadzić w błąd osoby, do których jest skierowana lub dociera i może ze względu na wiadomości zawarte w jej treści wpłynąć na gospodarcze zachowanie tych osób lub z tego względu szkodzi lub może szkodzić konkurentom. Dyrektywa określa, kiedy reklama porównawcza jest dozwolona oraz jakie uprawnienia przysługują sądom i organom administracji.