POLSKI  ENGLISH

ETYKA W PSYCHIATRII - Przeglądy aktów prawnych
Aspekty prawne

Prawa polskie

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2003 r., Nr 5, poz. 46), §1, §2, §4 ust. 1, §7, §8 ust. 1, §8 ust. 2.


Rozporządzenie reguluje szczegółowe zasady funkcjonowania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, uwzględniając publiczne poradnie specjalistyczne. Do głównych zadań poradni należy pomoc psychologiczno-pedagogiczna dzieciom i młodzieży (§ 1 ust. 1) obejmująca m.in. wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży (§ 1 ust. 2 pkt 1), profilaktykę uzależnień (§ 1 ust. 2 pkt 2), terapię zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych (§ 1 ust. 2 pkt 3) oraz prowadzenie edukacji prozdrowotnej (§ 1 ust. 2 pkt 5). Działalność poradni specjalistycznych ukierunkowana jest w szczególności na wczesną interwencję i wspomaganie rozwoju dziecka do 7 roku życia (§ 1 ust. 3 pkt 1), pomoc dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej (§ 1 ust. 3 pkt 2), profilaktykę problemową (§ 1 ust. 3 pkt 6) oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny (§ 1 ust. 3 pkt 7). Zgodnie z treścią rozporządzenia, korzystanie z pomocy świadczonej przez poradnie jest nieodpłatne i dobrowolne (§ 2). Poradnie mogą realizować swoje zadania poza ośrodkiem, zwłaszcza w środowisku dzieci i młodzieży oraz w środowisku rodzinnym (§ 7).