| |||
ETYKA W PSYCHIATRII - Przeglądy aktów prawnychRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., Nr 11, poz. 114), §2, §3, §5 ust. 1, §5 ust. 2, §5 ust. 5, §5 ust. 6, §10 ust. 1, §11 ust. 1, §13, §15. | |||
Rozporządzenie reguluje zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Pomoc obejmuje m.in. diagnozę środowiska ucznia (§ 2 ust. 1 pkt 1), podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych (§ 2 ust. 1 pkt 6), promocję zdrowia i edukację prozdrowotną (§ 2 ust. 1 pkt 7) oraz podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych (§ 2 ust. 1 pkt 14). Na mocy rozporządzenia, korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne (§ 3). Pomoc, w zależności od placówki, organizowana jest w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, porad, konsultacji oraz zajęć psychoedukacyjnych (§ 5). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana przez psychologa, pedagoga, logopedę oraz doradcę zawodowego zatrudnionego w publicznych przedszkolach, szkołach oraz placówkach (§ 15 ust. 2). Do zadań psychologa należy w szczególności wspieranie rozwoju ucznia i określanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 15 ust. 4 pkt 2), doradztwo w zakresie wyboru kształcenia i zawodu (§ 15 ust. 4 pkt 4) oraz minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych (§ 15 ust. 4 pkt 5). |