POLSKI  ENGLISH

ETYKA W PSYCHIATRII - Przeglądy aktów prawnych
Aspekty prawne

Prawa polskie

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., Nr 11, poz. 114), §2, §3, §5 ust. 1, §5 ust. 2, §5 ust. 5, §5 ust. 6, §10 ust. 1, §11 ust. 1, §13, §15.


Rozporządzenie reguluje zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Pomoc obejmuje m.in. diagnozę środowiska ucznia (§ 2 ust. 1 pkt 1), podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych (§ 2 ust. 1 pkt 6), promocję zdrowia i edukację prozdrowotną (§ 2 ust. 1 pkt 7) oraz podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych (§ 2 ust. 1 pkt 14). Na mocy rozporządzenia, korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne (§ 3). Pomoc, w zależności od placówki, organizowana jest w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, porad, konsultacji oraz zajęć psychoedukacyjnych (§ 5). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana przez psychologa, pedagoga, logopedę oraz doradcę zawodowego zatrudnionego w publicznych przedszkolach, szkołach oraz placówkach (§ 15 ust. 2). Do zadań psychologa należy w szczególności wspieranie rozwoju ucznia i określanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 15 ust. 4 pkt 2), doradztwo w zakresie wyboru kształcenia i zawodu (§ 15 ust. 4 pkt 4) oraz minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych (§ 15 ust. 4 pkt 5).